Прочетен: 1490 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.03.2013 07:36
Кога ще проговори моето дете?
Това е въпрос който вълнува всеки родител. В процеса на развитието си децата експериментират с речта и езика. Постепенно те разбират как да ги използват като средство за изразяване, удовлетворяване на нуждите и създаване на социални контакти.
В помощ на родителите :
Артикулационно развитие :
- до 1,6 години : А, О, У, Е, И, Ъ, М, П, Б ;
- до 2 години : Н, Т, Д, Ф, В, Й, Х ;
- до 3 години : К, Г, С, З, Ц, ДЗ ;
- до 4 – 4,6 години : Ш, Ж, Ч, ДЖ, Р, Л ;
Езиково развитие :
- До 1,6 години : Има набор от около 5-20 думи Речник, съдържащ основно съществителни. В състояние да изпълнява прости команди.
- До 2 години : Назовава имената на предмети от обкръжение му. Комбинира думи в кратко изречение, най-често състоящо се от комбинация на съществително и глагол. Лексика от около 150-300 думи.
- До 3 години : Използва местоименията аз, ти, ми (мое, на мен) правилно. Използва понякога множествено число и минало време. Познава най-малко три предлози – в, на, под.Знае основните части на тялото и трябва да бъде в състояние да посочи тези, ако не може да ги назове.Лесно поддържа изречения от по три думи. Има в речника си около 900-1000 думи.
Някой деца проговарят по-бързо, други по-бавно. Посочените по-горе времеви рамки са ориентировъчни. Когато се забелязват разлики в артикулационното или езиково развитие се препоръчва консултация с логопед. Логопедичната терапия е различна , като при всеки отделен случай е съобразена с типа нарушение и неговата степен на тежест, възрастта, както и с индивидуалните нужди . Целта е преодоляването на езиковите и говорни нарушения :
Дислалия : Проявява се в липса, замяна или неправилно произнасяне на един звук или групи звукове.
Причини:
Функционални – неправилен говорен модел в семейството, многоезичие в семейството, неточност във слуховото възприятие и внимание по отношение на звуковете …
Органични -къса подезична връзка, прекалено тясно и високо или ниско и широко твърдо небце, прекалено тънки или дебели устни, бразди по езика, свръх издадена напред горна челюст над долната и обратно …
Общо недоразвитие на речта (Алалия ; Дисфазия на развитието ) : Характеризира с и атипично за възрастта развитие на езиковата система. Наблюдават се нарушения както в гнозисните процеси ( зрително-пространственото, слуховото и тактилно възприятие, внимание и памет…) така и в праксисните отразяващи се най-вече на развитието на общата и финната моторика. Пълното или частично отсъствие на речта при деца, при наличието на добър слух и нормален интелект.Често се смята, че причината за това състояние е недоразвитие или поражение на речевите области в лявото полукълбо на главния мозък, настъпило по време на вътреутробния или ранния период на развитие на детето.
Заекване : Нарушение на плавността. Характеризира се с блокиране на говора в резултат на спазми, които могат да бъдат на различни нива: дихателно, фонационно, артикулационно. Възможно е са има блокиране върху един звук или група звукове, най-често това са преградните (п, б, к, г, х, т, д) или отегчително повторение на един звук, сричка или дума.
Ринолалия : Характеризира се с отклонения в дишането, фонацията и артикулацията. Нарушение на тембъра на гласа и звукопроизношението в резултат на анатомична увреда в говорния апарат (вродена цепнатина на устната и/или небцето с различна степен на тежест). Възможно е да страдат и гласните и съгласните звукове.
Дизартрия : Характеризира се с поражения на ЦНС преди, по време или непосредствено след раждането. Има неврологичен характер и симптоматика, която включва паретични, тоносови, координационни или сетивни нарушения. Може да се срещне в комбинация с други заболявания. н-р епилепсия… Включва нарушения на дишането, фонацията и артикулацията.
Афазия : Наблюдава се разпад на речта.Съпътстващи са поведенческите отклонения.
- в детска възраст в резултат на черепно-мозъчна травма или вирусно заболяване.
- при възрастни в резултат на инсулт, черепно-мозъчна травма, менингит-енцефалит, тумори..
Дислексия : Това са специфични затруднения при четене. Проблемите могат да бъдат на ниво буква, сричка, дума, изречение, текст. Среща се при деца и възрастни.
Дисграфия : Това са специфични затруднения за писане. Проблемите могат да бъдат на ниво буква, сричка, дума, изречение, текст. Среща се при деца и възрастни.
Акалкулия : Това са специфични затруднения за смятане и сметни операции. Среща се при деца и възрастни.
Обучителни затруднения : Изразяват се предимно в невъзможност за четене, писане, смятане и боравене с учебното съдържание, както и в дефицит на вниманието и проблеми с поведението. Често се срещат във връзка с хиперактивен синдром с дефицит във вниманието. Специфичното е, че интелектът на детето е в норма, анализаторните му системи (зрителна, слухова, двигателна) са запазени, липсват емоционални отклонения.
Логопедичен център „АнМаВи” извършва логопедична и психотерапия на :
Езикови нарушения на развитието ( специфични, аутизъм, слухова или интелектуална недостатъчност , хиперактивност, дефицит на вниманието и др.);
Придобити езикови нарушения (в резултат на инсулт, черепно-мозъчна травма, менингит-енцефалит, тумори и др.);
Специфични затруднения при при четене, писане, смятане, боравене с учебното съдържание;
Нарушенията на тембъра на гласа, звукопроизношението, дишането, фонацията и артикулацията;
Разстройство на привързаността и проблеми в адаптацията (ясла, детска градина, училище);
Страхове; стрес;
Ниска самооценка и липса на самоуважение;
Емоционални, поведенчески и обучителни разстройства и др.
Логопедичен център „АнМаВи“ разполага с :
кабинет за ранна езикова и говорна терапия съобразен с нуждите на нашите малки приятели;
кабинет за работа с деца от училищна възраст и вече пораснали деца ( възрастни );
Можете да ни намерите :
Логопедичен кабинет „Люлин” |
Логопедичен кабинет „Иван Вазов” |
кв. Люлин – 5; 97 СОУ „Братя Миладинови” |
кв. Иван Вазов, ул. Краище бл. 16А |
E-mail: logoped.kabinet@gmail.com
GSM : 0878578852 / 0889034433
„Разбирането, че детето ще „израсте“ проблема с възрастта, може само да го предпази от своевременно получаване на адекватна помощ“
Джийн Айрин
Тагове:
"Какъв бях какъв ставам" разми...
"Пари и предприемачество" реч ...